onsdag 2 maj 2018

MAJ
Vårmånaden. Ordet maj är i fornordiskan lika med grönt och nu kan man skönja tusen nyanser av grönt vad man tittar i naturen.
Kring min lilla stuga blandar sig blåsippor, tussilago och vitsippor i det spirande gräset. Nu skulle jag bara njuta av allt som jorden ger. Men som vanligt blev det helt annat som blev viktigare. Fönster skulle putsas, fjolårslöv krattas, uttjänta hyacint och påskliljelökar sättas och jag vet inte allt som jag tyckte var nödvändigt.  Men ovan mitt arbetsamma huvud flög tranorna  vrålande av våryra. Korparna har fått lite gulligare läten, kanske har dom ungar. Sädesärlan, flugsnapparen, bofinken är här och bestämmer. Det är synd om de tuffa övervintrande talgoxarna och blåmesarna nu när flyttfåglarna kommer och tar över deras revir. Men så är livet. Inget är ju direkt rättvist.
Nästa gång jag åker till min stuga ska jag sitta på trappan och bara vara...hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar