onsdag 25 april 2018

Skördedrömmar
På Markusdagen är det dags att sätta ärtor enligt Bondepractikan 1857. Ärtor har varit en nyttig stapelvara i det gamla bondesamhället liksom potatisen som den också ska  i jorden nu.
Mina odlingsdrömmar är annorlunda än de gamla strävsamma förfädernas. Jag köper potatis och ärtor men odlar gärna kryddväxter. Det går utmärkt att fortsätta odla de små krukor man köper. Med lite mer jord så växer dom vidare.
Frön till tomater och gurka är kul att driva upp till plantor. Jag provar Djungelgurka i år. De dyra fröna kommer snabbt upp och slingrar sig som små lianer, spännande att se vad som händer på den lilla balkongen. Oftast blir inte mina skördar som jag drömt, men det glömmer jag och börjar lika optimistiskt så varje vår. Skördedrömmar är gott för själen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar